Introduktion av Yangsheng

Vägledd av fundamental teorier av traditionell kinesisk medicin(TKM) är traditionell kinesisk Yangsheng(TKY) en specialitet som gäller hur man har nytta av mat och naturliga näringsämnen såväl som kinesiska medicinska material för att bevara hälsa, förhindra och bota sjukdomar, skynda på återhämtningar, och fördröja åldrande. Yangsheng är en ädelsten i kinesisk vetenskaplig kulturarv.

Kina har en lång historia av Yangsheng. Konfucius (551-479 före Kristi födelse) var död i  72-årsåldern viket var ansedd ett långt liv för 2000 år sedan, därför att Konfucius hade en särskild diet. Han skrev en gång i Konfucius citat (Lun Yu, en uppteckning på tal av Konfucius och hans lärjungar samt diskussioner som de höll.) så här: bland annat principer kunde rutten mat och mat med ändrad smak eller med dålig färg ätas ej.

Berömda doktorn SUN Simiao i Tang-dynastin (618-907 efter Kristi födelse)  vem som dog vid 101 års ålder sade en gång att doktorer först skall reglera hans eller hennes diet och livstil när man är sjuk. I mesta fall räcker endast förändringarna till att åstadkomma tillfrisknande med tiden.

TKY har behållit flera viktiga componenter av TKM exempelvis akupunktur, herbology (läran om örter), Tuina(massage), Qigong(energi-orienterad filosofi och övningar), Taichi och så vidare. Terapeutiska effekten av TKY har styrkts i kliniska praktiken i århundraden, särskilt inom preventiv medicin, rehabilitering och gerontologi(läran om ålderdom).

Som angiven ovanstående är TKY baserad på fundament av TKM i både teori och klinisk praktik såsom teorin av Yin-Yang, Fem-Element, Zang-Fu organ, meridianer(Jing-Luo), etiologi(läran om sjukdomars orsaker och uppkomst), diagnostiska metoder, terapeutiska principer med mera.

TKY som skiljer sig från  tanken på mikrokosmisk kemisk förening koncentrerar sig på idén av holistisk enhet och principen om att bota sjukdomar i enlighet med särskiljande diagnos på syndrom.

Det är förstått i TKM att mat likt örter också är i olika natur och  smaker med hänsyn till sin inverkan på förstärkning eller reducering, och stigande eller nedstigande. Mat kan balansera Yin och Yang, Qi och blod i kroppen. För att förhindra och bota sjukdomar kan både mat och örter utöva viktiga effekter eftersom de delar samma källan, är baserad på samma teorin och har liknande medicinsk inverkan; därför slås ihop mat och örter i kliniskt bruk.

Prova: vilka naturliga örter här nedan känner du?

Glycyrrhizae Radix     Lycii Fructus     Sesami Indici Semen

Introduktion av Yangsheng